Jeg er typen som er litt på og av slankekurer

Jeg er alt for glad i mat, og spiser da naturligvis til tider alt for mye.
Derfor er jeg en ivrig slanker og har vært innom de fleste slankekurer og dietter som finnes.
Nå har jeg nettop startet på lavkarbo, så får vi se hvordan det går.

Dersom du ikke er vant med å spise fett, er det helt normalt å bli kvalm. Det beste da er egentlig å starte med å fjerne karbohydratene og tilføre litt fett om gangen. Ikke pøse på med fettkaffe, fløte og rømme i store mengder. Egg og bacon kan fint lages med kalkunbacon som er mye magrere.
Min yngste sønn som nå er 23 gikk ned 50 kilo på egen hånd fra 2016 til 2017 med lavkarbomat. Nå har han hatt stabil vekt et års tid, men spiser fortsatt tilnærmet lavkarbo. På bloggen min finner du oppskrifter på både brød og knekkebrød som han spiste og fortsatt spiser.

Hmmmm ikke fan av dietter, og lavkarbo høres bare ubehagelig ut. Regnestykket er ganske enkelt - man må få i seg noe mindre kalorier enn det man forbrenner.
Det beste er å spise godt og variert. Du kan unne deg det meste, men det handler om å ikke ta for store porsjoner. Se om du finner noe godt på kokkelering.no

René Munthe Eik

Administrator
Medlem av ledelsen
Jeg gikk på lavkarbo for litt over et år siden. Jeg gikk ned 12-15 kilo på ca. 3-4 måneder. Men jeg føler ikke at det er "levelig" å gå på et slikt kosthold fast. Men som en slankekur for dem som trenger det, ja så er det helt greit. Men som @Kokkelering.no her sier, så er det viktig å spise godt og variert for å holde vekten etter en slankekur. Man ønsker jo ikke å sprette opp igjen.

Anne-Lise

Nytt medlem
Her går det i lavkarbo for helsas skyld, føler meg mer opplagt og mindre stivhet i kroppen. Min mann som er revmatiker merker det også godt på helsa når svingende blodsukker unngås. Det er ikke en kur, men en livsstil.

René Munthe Eik

Administrator
Medlem av ledelsen
Her går det i lavkarbo for helsas skyld, føler meg mer opplagt og mindre stivhet i kroppen. Min mann som er revmatiker merker det også godt på helsa når svingende blodsukker unngås. Det er ikke en kur, men en livsstil.
Hvor mye karbohydrater spiser du pr dag? Går dere på strikt lavkarbo?

Anne-Lise

Nytt medlem
Karbohydrater telles ikke, men ligger et sted i nedre grense mellom strikt og moderat. De siste par årene har jeg bakt på tusenvis av disse knekkebrødene. De ligger på rundt 1 g karbo pr knekkebrød. Bruker litt speltmel i saus (spelt da jeg ikke tåler hvete). Spiser ikke "hauger" av fett, men er ikke redd for fettranden på kjøttet eller smeltet smør på grønnsakene.

Et lite eksempel på energitap av karbohydrater: Svigermors komlemiddag sendte meg rett i kjelleren dagen etter (spiste to komler). Slet tungt på 7,5 km tur med hunden og to sønner, tungpustet og uten energi. Derfor holder jeg meg unna karbohydrater så godt jeg kan, og særlig de fra stivelse og korn. Bær og litt frukt går bedre.
Nå kjenner jeg på kroppen hva som er bra og ikke. I det siste har jeg begynt med en eggelatte til frokost, og da holder jeg meg mett til langt på dag.
Eggelatte:
1-2 ts smør
1-2 ss fløte
1 egg
noen dråper stevia karamell
et krus kaffe
Smør og kaffe kjøres med stavmikser til smøret er smeltet, så tilsettes resten og kjøres til en skummende drikke.

Topp