Trenger en god oppskrift på surdeig

Sanne

Nytt medlem
Jeg kunne tenkt meg å bake brød med surdeig. Men jeg finner så mye forskjellig om dette på nettet at jeg blir helt forvirret. Noen som har en god oppskrift?

Trøffel

Nytt medlem
Surdeig er faktisk ganske enkelt å lage, men det krever at du er litt tålmodig. Det kan ta opp mot 10 dager før du har en surdeigskultur som du kan bruke til baking.

Her er oppskriften jeg pleier å følge for å lag en surdeigskultur basert på hvetemel:

Dag 1
  • 1,5 dl sammalr økologisk hvetemel
  • 0,5 dl fint hvetemel
  • 2 dl lunkent vann (som holder 25 – 30 grader)
  • 1 ss salt
Bruk en godt rengjort plastboks eller sylteglass som rommer ca 2 liter og rør alle ingrediensene sammen til en bløt røre. Dekk med lokk eller plastfolie og la stå i romtemperatur.

Dag 2 – 4
  • 0,5 dl sammalt økologisk hvetemel
  • 0,5 dl fint hvetemel
  • 1 dl lunkent vann
Tilsett mel og vann, rør godt sammen, dekk til og la stå i romtemperatur. Dette gjentar du daglig til og med dag fire. Nå skal deigen ha begynt å boble. Hvis ikke må du starte på nytt. Men har deigen begynt å boble går du videre til neste skritt.

Dag 5 – 8 (morgen):
  • 2 dl fint hvetemel
  • 1 dl lunkent vann

Dag 5 - 8 (kveld):
  • 2 dl fint hvetemel
  • 1 dl lunkent vann

Tøm ut mesteparten av deigen fra dag 1-4. La det være igjen ca 1 dl deig i boksen/glasset. Tilsett hvetemel og vann hver morgen og kveld. Men husk å tømme ut ut mesteparten av deigen før du setter til nytt vann og mel. La det kun være igjen ca ½ dl før du tilfører nye ingredienser. Dette gjentar du til deigen din hever til minimum 2 ganger størrelsen.

Når du skal bruke surdeigen til baking heller du mesteparten av den i bakebollen og blander den med vannet du skal bruke (se hver enkelt oppskrift). Resten av deigen mater du igjen ved å tømme ut mesteparten av deigen og tilføre 2 dl hvetemel og 1 dl vann. La deigen stå på kjøkkenbenken til du ser at den begynner å heve før du setter den inn i kjøleskapet igjen.

Når surdeigen er ferdig kan den oppbevares i kjøleskapet mellom hver baking. Men går det lenger enn en uke mellom hver gang du baker må du mate deigen for å holde gang i den. Dette gjør du ved å tømme ut mesteparten av deigen og tilføre 2 dl hvetemel og 1 dl vann. La deigen stå på kjøkkenbenken til du ser at den begynner å heve før du setter den inn i kjøleskapet igjen.

Denne fremgangsmåten er hentet fra nettsiden surdeig.no. Der finner du også nyttige tips og oppskrifter på surdeigsbakst. Også på Trines Matblogg finner du oppskrift på surdeig og tips til bruk.

Topp