Trenger oppskrift på en god kremet krabbesuppe

Sivelin

Nytt medlem
For et par år siden var jeg på en restaurant i Kristiansand og fikk servert en veldig god kremet krabbesuppe. Det var nok en del fløte eller lignende i den, og så var det litt hele biter av renset krabbeklør i den. Jeg trenger tips til oppskrifter som kan ligne på denne. Jeg har prøvd et par allerede, men jeg har ikke funnet en som ligner nok :(

Du kan jo prøve min variant av hummersuppe og bytte ut hummer med krabbeklør. Kok gjerne kraft på krabbeskall. Og får du tak i sandkrabber, gir de en fantastisk kraft.

Denne oppskriften gir bare en halv liter suppe, jeg har brukt den som forrett til min mann og meg. Som hovedrett er det egentlig bare en porsjon, så du må justere mengden i forhold til hvor mange du koker til.

• 1/2 løk
  • 2 hvitløksfedd
  • 2 gulrøtter
  • litt smør
  • en halv ss speltmel
  • ca 3 dl kraft kokt på rekeskall
  • ca 1 dl hvitvin
  • en skvett fløte
  • hummerkjøtt fra klørne på 2 middels hummer (kokte vel og merke)
  • dill
  • pepper
  • gressløk
Skjær løk i tynne strimler, hvitløken i små biter og gulrøttene i tynne strimler. Surr det i smør i en gryte. Dryss på litt mel og spe med kraft. Tilsett vin og fløte. Ha i litt tørket eller frisk dill og litt pepper. Sannsynligvis trengs ikke salt da rekekraften som regel er salt nok.

Ha i hummerkjøtt og gressløk like før servering.

Topp